Меню сайту
Календар
Новини
Наше опитування
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Позакласне заняття. Чарівні птахи.«Традиції і звичаї народу» 6 клас Тема. Декоративно – прикладне мистецтво. Чарівні тістечка. Мета. Познайомити дітей з нетрадиційним малюванням. Навчити правильно підбирати кольори, лінії для розфарбовування пташок – тістечок. Продовжувати розвивати у дітей етичне почуття, образне сприйняття, відчуття кольору. Відроджувати календарно – обрядові звичаї нашого народу, примножувати його традиції. Розширювати духовний світ дітей. Вчити учнів слухати та співати українські народні пісні, веснянки, гаївки. Виховувати спостережливість, інтерес до нетрадиційного малювання. Обладнання: для вчителя: магнітофон, записи українських народних пісень, веснянок, гаївок; пташки – тістечка на кожну дитину (випечені із солоного тіста); для дітей: фарби (гуаш), пензлики, склянки для води, серветки, палітра. Хід заняття І. Організаційна частина ІІ. Актуалізація опорних знань Вступна бесіда Діти, сьогодні у нас незвичайне заняття, тому що припало воно на незвичайний день. На другий місяць зими припадає одне з найбільших і найшановніших церковних свят – Стретіння, яке відзначають 15лютого. А ще цей день був змаганням для зими і весни. Саме 15 лютого вони зустрічалися і починали змагатися. Якщо бабуся Зима переможе, то довго іще буде холодно, а якщо красуня Весна візьме гору, то поверне тепло. Ця зустріч була пишна і радісна, водили хороводи, співали пісні, які прославляли рідну природу, що прокидається від зимового сну. Стретіння відзначали наші бабусі і дідусі. Ще це свято називають Зимо- бором або Громниці. Назва цього свята походила від стародавнього звичаю освячення цього дня громничних свічок, яким приписувалась велика магічна сила. -А хто з вас знає які легенди про свято Стретіння? 1 учень. Мені бабуся розповідала таку легенду. У рік народження Христа жив у Єрусалимі старець – праведник Симеон. Йому було відомо що він не помре доти, поки не побачить Спасителя Світу. І саме 15 лютого Симеон зустрівся біля воріт храму з немовлям Христом і виголосив свою промову: „Нині відпускаєш раба твого, владико, з миром”. 2 учень. На Стретіння світили свічки. Одну запалювали зразу, як повертались із церкви, аби весняна повінь не пошкодила посівів, і щоб мороз дерев не побив. Запалювали її і літом, під час небезпечних гроз, як оберіг людей, тварин, споруд від блискавки. 3 учень. Святили на Стретіння, крім свічок і воду. Ця вода вважалась цілющою. Її набирали в нову посудину і зберігали за образами протягом року. Допомагала вона від різних хвороб. 4 учень. Стрітенською водою батьки благословляли синів на військову службу, на війну; чумаків – у далеку дорогу, й будь-кого, хто вирушив у далекі небезпечні мандри 5 учень. У господарстві Стрітенською водою кропили худобу, коли вперше виганяли на пасовище, а пасічник – вулики і бджіл, щоб було більше меду. 6 учень. Про свято Стретіння існує безліч легенд. Моя бабуся розповідала таку легенду. Вранці на околицю села приїхала Весна, а на зустріч виходить стара бабуся Зима. Зима така непривітна, і починає сперечатись з Весною. Довго сперечаються, і кожна намагається виправдати себе і звинуватити іншу. Потім вони мірялись силою. Вважалось ,що переможець і буде правити далі. Учитель. Гарні легенди ви знаєте. А чи знаєте, що в народі є багато прикмет, які перевірені самими людьми в цей день? 7 учень. Якщо під вечір потепліло, то перемогла Весна, тому Зима ішла геть. 8 учень. Лютий лютує, Весні дорогу готує. 9 учень. Як на Стретіння метіль дорогу перемітає, то корм відмітає. 10 учень. Як капає зі стріх, так капатиме з вуликів мед. ІІІ. Оголошення теми і мети заняття Бесіда Сьогодні ж Стретіння. Наше заняття якраз присвячене одному з цікавих звичаїв, пов’язаних з цим святом. Напередодні жінки випікали обрядове печиво у вигляді пташок – жайворонків. Їх довали дітям. Діти розмальовували їх. Кожний колір і лінія на печиві мало означати певне прохання. Якщо пташечку розмальовували в червоний і жовтий колір, то просили у весни теплого сонця і гарного врожаю. Якщо був присутній голубий і зелений колір, то це значило що просили у Весни теплих дощів і буяння зелені. Потім діти відносили пташок у сади. Люди вірили – птахи на своїх крилах приносять з далекого вирію весну, а проганяють люту зиму. А називали випечених пташок жайворонками тому, що за давніми легендами ця пташка народилася із сонячного жару. Вона прокидається разом із сонцем і своїм срібним голосочком сповіщає: „Вже весна прийшла! ”. А отже, час виходити в поле орати, сіяти, щоб восени урожай зібрати. От ви сьогодні вдихнете життя у своїх пташок. Разом з цим попросите у Весни веселого сонечка, зелені, теплого дощику, гарного врожаю. IV. Практичне заняття. - Виясніть, чого найбільше ви хотіли б попросити у Весни. То і буде вашим основним кольором. Розфарбуйте свої пташечки. А поки вони висихають, зробіть ескіз малюнка, який ви потім нанесете на своїх жайворонків. - А хто мені скаже, як називається цей вид мистецтва? (Декоративно - прикладне) - А що входить до декоративно – прикладного мистецтва? (Розпис різноманітних предметів вжитку). V. Підсумок заняття. Діти беруть своїх пташок і несуть, промовляючи прохання до весни, і вішають на дерево.
На високу гору йдіте, Пісеньок гарних співайте, Весну красну величайте. Просіть жита, пшениці, Всякої пашниці, Дощику дрібненького, Сонечка ясненького.
Весну закликати! Весну закликати, Зиму проводжати! Зимоньку в візочку, Літечко в човночку.
Пташечки із вирію нам веде, Розсіває в полі ярий цвіт Під тим небом синім, як блакить.
Летіть, жайворонки, до нашої сторонки, Спішіть, ластів’ята, до нашої хати – Весну зустрічати, Зиму проваджати! 5. Пташок викликаю з теплого краю, Летіть, соловейки, на нашу земельку, Спішіть, ластівоньки, пасти коровоньки!
Прилітайте Весну зустрічати. У шпаківнях нових, скоро з’являться у вас Жовтороті малі шпаченята
Поселяйтеся в теплі квартири. Скрізь лунатимуть пісні, тих співців голосних, За шпаківні подякують щиро.
Задзвеніть у пахучому гаї. Скоро в зелень рясну уберуться садки, Не пізнати розкішного краю.
Все навколо оживає, А ще пробуди від сну, Нашу землю чарівну.
Щоб родило жито, Дівчаткам – квіточки, Щоб сплели віночки. А хлопчикам по гілочці, Щоб зробили сопілочки.
На поле – жита, На травичку – росу, На дівчаток – красу. А на хлопчиків – сили, Щоб росли і міцніли. Учитель. Закликали діти птахів, і птахи прилітали. А тоді треба було звертатись до сонечка, як до божества, щоб воно вийшло, щоб краще грало, щоб краще розтанули сніги, зазеленіла трава, зацвіли квіти. Давайте й ми, як наші пращури, його покличемо. Вийди, вийди, сонечко На дідове полечко, На бабине зіллячко, На наше подвір’ячко, На весняні квіточки, На маленькі діточки. - А тепер давайте заспіваємо пісню про весну. Весна теплом всіх зігріває І здоров’я всім бажає З рідним словом щоб зростали Щоб звичаї українські пам’ятали Хай вам щастить! Література
|